کد خبر:299647
پ
سلامت
سروش گزارش می‌دهد:

جنگ آجیلی با سلامت دهان و دندان

یکی از مشکلات اغلب مردم در ایام تعطیلات نوروز، مصرف آجیل است که هم از نظر سلامت می تواند آنها در معرض اضافه وزن، افزایش چربی خون قرار دهد و هم بهداشت دهان و دندان را با مخاطراتی روبرو کند.

یکی از مشکلات اغلب مردم در ایام تعطیلات نوروز، مصرف آجیل است که هم از نظر سلامت می تواند آنها در معرض اضافه وزن، افزایش چربی خون قرار دهد و هم بهداشت دهان و دندان را با مخاطراتی روبرو کند.

 

*** جنگ آجیلی با سلامت دهان و دندان

 

به گزارش سروش، یکی از مشکلات اغلب مردم در ایام تعطیلات نوروز، مصرف آجیل است که هم از نظر سلامت می تواند آنها در معرض اضافه وزن، افزایش چربی خون قرار دهد و هم بهداشت دهان و دندان را با مخاطراتی روبرو کند.

 

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تاکید بر لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان در ایام نوروز به بیان نکاتی در این خصوص پرداخت و گفت:

نوروز و شروع سال جدید در کنار خانواده و دوستان همیشه برای ما خاطره انگیز و زیبا است اما در کنار آن ممکن است در دیدو بازدیدهای عید و مسافرت های نوروزی مشکلاتی مانند دندان درد، شکستن دندان و یا فرورفتن پوست تخمه در لثه را تجربه کنید که البته با رعایت بهداشت و دقت در خوردن مواد قندی و آجیل می توان از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد.

 

بهناز ولی زاده با یادآوری اینکه معمولا در ایام نوروز استفاده از تنقلات و مصرف انواع شیرینی بین همه گروههای سنی افزایش می یابد، تاکید کرد:

نکته اساسی لزوم کاهش حجم این مواد نیست، بلکه کاستن از تعداد دفعات خوردن این مواد و شست‌وشوی بلافاصله دهان با آب است.

افراد در مصرف آجیل و شیرینی زیاده روی نکنند و حتما بهداشت دهان و دندان شامل حداقل دو بار مسواک زدن و یک بار استفاده از نخ دندان در شبانه روز را در طول تعطیلات و حین سفر رعایت کنند.

 

کارشناس سلامت دهان و دندان یکی از مشکلات شایع در ایام نوروز را دندان درد عنوان کرد و گفت:

اگر فقط با خوردن یک شیرینی دندان شما درد گرفت احتمالا دچار پوسیدگی دندان شده‌اید و می توانید ترمیم دندان را تا بعد از تعطیلات به تاخیر بیندازید، اما درد شدید و خودبه‌خود، بدون هیچ تحریکی نشانه این است که عصب دندان شما درگیر شده و نیاز به درمان ریشه دارید.

درصورت دندان درد در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه شود تا با درمان اورژانسی به طور موقت درد تسکین یابد و پس از تعطیلات درمان ریشه کامل شود.

 

وی فرو روفتن پوست تخمه در لثه را یکی دیگر از مواردی برشمرد که می تواند موجب آبسه لثه شود و در این رابطه توضیح داد:

برای خارج کردن پوست تخمه به هیچ وجه نباید از خلال دندان و اجسام تیز و برنده دیگر استفاده شود بلکه به آرامی و با استفاده از نخ دندان سعی کنید آن را خارج کنید؛ در صورتی که نتوانستید جسم خارجی را به این روش خارج کنید به دندانپزشک مراجعه کنید.

شکستن آجیل به ویژه با دندان‌های جلویی می تواند سبب ترک برداشتن، لب پر شدن و یا حتی شکستن دندان‌ها شود.

در این شرایط برای اینکه پوسیدگی در محل شکستگی آغاز نشود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندان به صورت موقت پانسمان شود و بعد از تعطیلات ترمیم کامل انجام شود.

 

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت با اشاره به شکستگی دندان‌ها و آسیب به استخوان‌های فک بالا و پایین در ایام تعطیلات گفت:

تصادفات جاده‌ای، سقوط از ارتفاع یا ورزش و بازی ممکن است باعث ضربه و بیرون افتادن کامل دندان شود. در مورد دندان‌های دائمی بهترین کار این است از قسمت تاج دندان را نگه داشته و ریشه را زیر فشار ملایم آب یا آب جوشیده سرد شده بگیرید.

در این حالت به هیچ وجه دندان و به خصوص ریشه نباید با پارچه یا دست پاک شود. سپس باید دندان را در یک محیط مرطوب مثل سرم شستشوی نمکی،شیر،آب جوشیده سرد شده و یا زیر زبان قرار داده و بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر ضربه باعث شکستگی تاج دندان شده، درصورت امکان تکه جدا شده را با خود نزد دندانپزشک ببرید.

 

 

انتهای پیام///

منبع
سروش